God påske og tak for indsatsen

Efter påsken starter der en ny virkelighed. Det er som om krisechokket er overstået, og krisen skal omformes til hverdag. Hermed også til reaktioner og trodsreaktioner. Dermed bliver der sandsynligvis også en helt ny og usikker og travlere tid for politiet. Vi har nemlig mange ubesvarede spørgsmål, skriver forbundsformand Claus Oxfeldt i denne kommentar.

Patruljevogn_makkerpar

Af Claus Oxfeldt, forbundsformand

Claus Oxfeldt

De seneste uger har været en underlig venteposition af stilhed før en storm, som ingen ved, hvornår kommer, og i hvilken form den kommer.

Det har været nogle af de mest stille uger for politiet under ét i adskillige år. Der har været almindelig travlhed og nogle afdelinger har naturligvis ligget vandret. Men samlet set har det været en lomme af mere ro end det tidsmæssige kaos og den umulige spidsrod, som har præget politiet i de seneste mange år.

Kun eftertiden kan bedømme, hvad der reelt er sket, og hvilke konsekvenser dette forår af 2020 har og har haft på samfundet og alle de bærende institutioner.

Vi kan blot pt. sige, at vi har brugt de seneste uger på at lægge samfundet i dvale, så vi kunne geare os til en ny tid og en usynlig skræmmende fjende.

Om stormen kommer, ved vi ikke, eller om det bliver måneders, måske års, strid modvind.

Om virus-truslen bliver en lige så integreret del af beredskabsniveau, sikkerhedsniveau og opførsel, som terrortruslen har været det særligt siden 2015.

Noget tyder på det.

Efter påsken starter der dog en ny virkelighed. Det er som om krisechokket er overstået, og krisen skal omformes til hverdag. Hermed også til reaktioner og trodsreaktioner.

Dermed kommer der sandsynligvis også en helt ny, usikker og mere travl tid for politiet.

Vi har mange ubesvarede spørgsmål.

Indbrud er faldet markant i de seneste uger, bliver det ved?

Borgerne har generelt rettet sig efter retningslinjerne i bekæmpelsen af smittefare og forsamlinger, holder det ved, nu hvor hele sommeren vil blive ramt?

Vi har et uforklarligt fald i antallet af psykisk syge personer, som kræver, at politiet også agerer, ingen ved hvorfor?

En reaktion er måske forventelig?

På mange andre områder vil en masse dårligdomme, trusler og utryghed i gadebilledet nok vende ret hurtigt retur.

Jeg tror, at de fleste af os håber det bedste, men også frygter det værste.

En åbning af samfundet, nok så forsigtig, betyder også, at et måske stort undertryk oparbejdet gennem flere uger vælter ud.

Det er i hvert fald et scenarie, vi i Politiforbundet er meget opmærksomme på.

Også at sikre vores medlemmer, som virkelig skal rykke ud, og som skal agere i den yderste frontlinje. Der kan blive travlt.

Deres sikkerhed og tryghed er altafgørende, de skal passes på.

Det er i virkeligheden trygheden, som først for alvor bliver angrebet, når regningen, hverdagen og undertrykket reelt går op for os som samfund.

Når vi bevæger os ud af de seneste ugers boble og forstår, at det her er hverdagen i meget lang tid.

På den baggrund vil jeg ønske alle medlemmer en god, tryg og rask påske.
De senere uger har været en parentes og boble af relativ ro.
Der er god grund til at få slappet af med de nærmeste.

Der vil blive så rigeligt brug for jer igen efter påske, der vil blive revet og flået i den eneste del af samfundets bærende søjle, som ikke kan hente vikarer ind, som skal rykke ud, og som ALTID skal være tilgængelige.

Med sammenhold og ved at passe på hinanden skal vi nok også klare storme og strid modvind, og en ny virkelighed, som allerede er blevet et faktum.
God påske, og tak for indsatsen.