Arbejdstid

• politi uniform

Ambitionerne er høje og forventningerne store, når Politiforbundets formand Heino Kegel ser ind i 2023. Det bliver et år, som kommer til at sætte retning for politiet, når der skal forhandles ny flerårsaftale og indsendes krav til de kommende overenskomstforhandlinger. – Vi ønsker forbedringer i politiets basisuddannelse. Den skal være meritgivende, SU’en skal erstattes med løn, og begge dele vil have positiv indvirkning på de rekrutteringsudfordringer, som politiet står i, lyder det fra forbundsformanden.

• Demo1.1.

Politiforbundet bakker op om at bevare store bededag sammen med den øvrige fagbevægelse. - Det er uacceptabel indgriben i den danske aftalemodel og tyveri af kollegernes kostbare fritid, lyder kritikken fra forbundsformand Heino Kegel, som også deltog i den fælles demonstration foran Christiansborg den 5. februar. Op mod 50.000 mennesker deltog.

• Patruljevogn_makkerpar

Efter påsken starter der en ny virkelighed. Det er som om krisechokket er overstået, og krisen skal omformes til hverdag. Hermed også til reaktioner og trodsreaktioner. Dermed bliver der sandsynligvis også en helt ny og usikker og travlere tid for politiet. Vi har nemlig mange ubesvarede spørgsmål, skriver forbundsformand Claus Oxfeldt i denne kommentar.

• stop_patrulje

Corona

Situationen omkring Coronavirus udvikler sig hurtigt. Det påvirker hele Danmark, og der er mange informationer at forholde sig til også arbejdsmæssigt. Her er samlet nogle af de relevante spørgsmål og svar om coronavirus i relation til dit arbejdsliv. Har du sundhedsmæssige spørgsmål, så henvises der til Sundhedsstyrelsens anbefalinger.

• Vagtcentral_politifolk

En ny rapport, lavet af Politilederforeningen, bekræfter antagelsen om, at politikommissærerne har alt for mange opgaver og alt for lidt tid til at løse dem. Det resulterer i stress og manglende nærvær. Hør tre politikommissærer, hvordan de mærker denne ubalance i deres hverdag.

• Fartkontrol_motorcykel

Fra 1. oktober 2019 kan du bede om, at få udbetalingen af din afspadsering sat ind på en PFA- pensionskonto. Dette er en del af den samlede arbejdstidsaftale, der trådte i kraft i 2018. Ifølge aftalen er der tale om en frivillig indbetaling.

• Politiet bliver tilgodeset med 1,3 milliarder kroner i finanslovsaftalen for 2018-2021. Herunder en nettotilgang til styrken på i alt 300 politistuderende i 2018 og 2019.

• Der er en kurve for de såkaldt ”varme hænder”. Den går nedad, og har været nedadgående længe. Og så er der en kurve for jurister, økonomer, magistre, og konsulenter. Den har været stigende de seneste år. De kurver beskriver sådan set begge ”effektivisering” og er begge udviklingen i de seneste ti år i den offentlige sektor.