Mc-netværk nørder igennem – til gavn for kollegerne

Hverdagens eksperter er med til at klæde Politiforbundet på med fagspecifik viden, når der skal afprøves og indkøbes nye uniformsgenstande, udstyr eller køretøjer til dansk politi. Hvad fungerer godt eller mindre godt, og er der nogle faldgruber? Pointer som Politiforbundet kan bære videre til Rigspolitiet. - Du skal synes, det er spændende at nørde igennem på detaljerne, lyder det fra mc-instruktør Ove Hansen, der er medlem af Politiforbundets mc-netværk.

mc-netværk

Tekst og foto: Karina Bjørnholdt

Hvis man ikke selv på daglig basis har fingrene nede i bolledejen, kan det være svært at vurdere, hvilke funktionelle detaljer ved uniformsgenstande, udrustning og køretøjer, der kan være afgørende, hvis man for eksempel er mc-betjent, hundefører, kører beredskab eller andet.

Derfor har Politiforbundet etableret en række netværk, som gennem de seneste år har været med til at klæde forbundet på med kvalificeret viden (se faktaboks nederst på siden).

- I Politiforbundet prioriterer vi brugerinddragelse højt. Det er kollegerne, der kender deres behov allerbedst, når det kommer til en funktionel og sikker arbejdsdag. Derfor skal deres meninger og fagspecifikke viden naturligvis lyttes til, når der skal indkøbes nye køretøjer, uniformsgenstande eller andet til dansk politi, siger Ole Sønder.

Han er medlem af Politiforbundets forhandlingsudvalg og politisk ansvarlig for arbejdsmiljøområdet – herunder sikkerhed, udstyr, udrustning og køretøjer.

Det er Rigspolitiets Center for Flåde- og Materielstyring (CFM), der indhenter tilbud eller sender i udbud og indkøber nyt til politiet, mens Politiforbundet typisk sidder med i følge- og/eller arbejdsgrupper og har et tæt samarbejde med CFM.

Om mc-netværket

Politiforbundets mc-netværk tæller fire mc-instruktører, der repræsenterer alle landets motorcykelbetjente. De mødes to-tre gange om året, alt efter behov. Pt. sidder følgende i netværket:

Ove Hansen, Københavns Politi, Kenn Trentel, Fyns Politi, Peter Callesen, Syd- og Sønderjyllands Politi og Peter Ostenfeldt, Østjyllands Politi.

En mulighed for at påvirke beslutningsprocessen

Sammen med forbundssekretær Anders Knudsen var Ole Sønder senest til møde i mc-netværket, der mødes to-tre gange om året alt efter behov. På dagsordenen denne gang, hvor man mødtes hos Københavns Politis færdselsafdeling i Valby, var blandt andet erfaringerne med den nyindkøbte motorcykel af mærket Ducati Multistrada.

Fire mc-instruktører sidder i netværket og repræsenterer alle landets mc-betjente. En af dem er Ove Hansen fra Københavns Politis færdselsafdeling, der har 25 års erfaring som mc-betjent.

- Du skal synes, det er sjovt at nørde igennem på detaljerne. For eksempel at bruge timer på at diskutere, hvor en refleks skal placeres på mc-dragten. Men jeg synes, det er spændende processer, og det er enormt vigtigt at have brugerindflydelse, siger han.

Mc-instruktør i Fyns Politi gennem 10 år, Kenn Trentel, er enig:

- Det er en mulighed for at komme tættere på, hvor beslutningerne træffes. At få indflydelse på kravsspecifikationer til udbud, udvælgelse og test af eksempelvis ny mc-dragt. Det er jo os, der kender problematikkerne på det nuværende udstyr og kan påpege, hvad der efterspørges af vores mc-kolleger, siger han.

Nødvendigt og vigtigt med omskoling

På mødet i marts vender og drejer netværket blandt andet politiets nyeste skud på stammen i mc-parken – Ducati Multistrada V4 S. Ove Hansen har gennem et par måneder kørt på prototypen af motorcyklen, mens andre politikredse først er ved at anskaffe den nye model.

Ove Hansen kan berette om en kraftfuld motorcykel med mange teknikaliteter. Det er også derfor, ledelserne i alle landets færdselsafdelinger har vedtaget et otte timers omskolingsprogram til alle, der skal køre Ducati, og dernæst cirka tre dage, hvor motorcykelbetjenten kan blive fortrolig med sin nye ”makker” uden at være på egentlig vagt.

Alle mc-instruktører er først på foråret blevet omskolet til at køre Ducati, så de er klar til at lære fra sig til deres mc-kolleger.

- Ducati er lidt et som et godstog, og den kan let kan tage magten fra folk. Dertil kommer et hav af avancerede indstillingsmuligheder, så det er uhyre vigtigt, at alle bliver omskolet korrekt til at køre den, siger Ove Hansen.

Kenn Trentel supplerer:

- Vi skal som mc-instruktører være opmærksomme på, at det sker ensartet ude i kredsene, for ét er, at man har vedtaget et fælles omskolingsprogram, noget andet er, om det også sker 100 procent i en hverdag, der er presset på tid og mandskab.

Bifrost på Ducati-mc
Bifrost-skærmen er eftermonteret på Ducati-motorcyklen. Betjeningen af systemet giver nogle sikkerhedsmæssige udfordringer, når der samtidigt skal køres stærkt.

Bifrost med én hånd

Ove Hansen gør Ole Sønder og Anders Knudsen fra Politiforbundet opmærksom på, at der er nogle udfordringer med Bifrost-skærmen, som er eftermonteret på Ducati-motorcyklen. For eksempel skal mc-betjentene scrolle sig gennem to skærmbilleder for at få adgang til alle informationer, når de kaldes ud til en opgave. Det skal typisk ske, mens de kører for fuld udrykning – og med tykke mc-handsker på.

- Det er ikke optimalt. Jeg ved godt, at flådestyringssystemet i Bifrost er med til at øge vores sikkerhed, fordi vagtcentralen hele tiden kan se, hvor vi befinder os, men omvendt forringes vores sikkerhed, når vi må køre med én hånd for at kunne navigere i systemet, påpeger Ove Hansen.

De andre i netværket nikker, og forbundssekretær Anders Knudsen noterer ned, for den problematik skal der ses nærmere på, er man enige om.

Netværk kvalificerer beslutningerne

Netværket ”nørder” resten af mødedagen videre med Ducati, den kommende mc-dragt, mc-støvler, mc-hjelm med mere.

Kenn Trentel er med sine 35 år i dansk politi helt på det rene med, at man ikke altid kommer igennem med alle ønsker. Alligevel mener han, at det er tiden værd at involvere sig i netværksarbejdet og give sit besyv med på vegne af sine mc-kolleger.

- At være med i hele processen giver et ejerskab til det endelige resultat. Hvis kollegerne er utilfredse med det, kan du netop være med til at skabe transparens og forklare dem, hvorfor resultatet er endt, som det er, siger han.

Ole Sønder fra Politiforbundets forhandlingsudvalg er slet ikke i tvivl om værdien af netværket.

- De bidrager med en brugerspecifik viden, vi ikke selv ligger inde med. En viden, som vi kan bære videre over til Rigspolitiets Center for Flåde- og Materielstyring, hvor de heldigvis er helt enige med forbundet i, at brugerinddragelsen i høj grad er med til at kvalificere beslutningerne, siger Ole Sønder.

Politiforbundets netværk

Politiforbundet trækker på flere forskellige netværk, som byder ind med fagspecifik viden.

De er:
• Arbejdsmiljønetværket,