Minister ønsker input fra Politiforbundet til at få stoppet digital chikane af politifolk

Politiforbundet og fagbladet DANSK POLITI har gennem længere tid sat fokus på problemet med, at politifolk bliver chikaneret i forbindelse med deres arbejde. Chikanen er især stigende på sociale medier og på hjemmesider, hvor videoklip af politifolk lægges ud med det formål at chikanere og identificere dem. Også andre offentligt ansatte, som socialrådgivere og hjemmehjælpere, oplever chikanerende optagelser. Derfor ønsker justitsminister Nick Hækkerup nu en dialog med de relevante organisationer, herunder Politiforbundet, om hvad der kan gøres.

Digital chikane

Af Karina Bjørnholdt

”I mine øjne er chikane af offentligt ansatte, som er med til at passe på os alle sammen, dybt uacceptabelt og samfundsskadeligt, og jeg vil derfor bede mit embedsværk om at drøfte med de relevante organisationer, hvordan vi bedst muligt kan sætte ind over for det her problem.”
Sådan lød det i P1 Orientering i fredags fra justitsminister Nick Hækkerup (S) via en pressemeddelelse fra hans ministerium.

Også SF’s retsordfører, Karina Lorentzen, mener, at der skal ses på, hvordan man kan komme chikane af offentligt ansatte til livs. Hun foreslår, at der nedsættes et udvalg med de relevante faglige organisationer, som skal komme med input til en regulering af den nuværende lovgivning:

- Når vi alle sammen er udstyret med en smartphone, og alle har mulighed for at optage og offentliggøre, og vi kan se, at der sker i stigende omfang, så kalder det i hvert fald for en eller anden form for regulering. Jeg vil bare gerne have en balance i forhold til at tage et meget stort hensyn til medarbejderne, som ikke skal udsættes for ubehageligheder, og så til den borger, der måske ikke kan dokumentere sin sag på anden vis, sagde Karina Lorentzen til P1 Orientering.

Hellere i dag end i morgen

De politiske udmeldinger fra henholdsvis regeringen og regeringens støtteparti, SF, modtages med stor glæde i Politiforbundet, der længe har ønsket en bedre beskyttelse af sine medlemmer, der i stigende grad oplever at blive hængt ud, identificeret og i visse tilfælde truet på sociale medier og hjemmesider på internettet.

- Rigtig mange af vores medlemmer har oplevet at blive filmet, når de passer deres arbejde, og flere oplever efterfølgende at blive udstillet og udskammet af en folkedomstol på de sociale medier. Det skal stoppes. Det er utroligt belastende for den enkelte, når man går efter manden og ikke bolden. Jeg vil dog gerne slå fast, at vi intet har imod, at borgerne optager politiet til eksempelvis dokumentation, hvis de vil klage til Den Uafhængige Politiklagemyndighed. Det, vi har noget imod, er, at optagelserne bruges i chikane øjemed på de sociale medier, siger Heino Kegel, der er forbundsformand i Politiforbundet.

Vi skal have fundet nogle løsninger, så vi kan passe bedre på dem, der står i forreste geled for at passe på samfundet. Hellere i dag end i morgen.
Forbundsformand Heino Kegel, Politiforbundet

Han ser frem til at gå i dialog med Justitsministeriet om, hvordan der kan dæmmes op for chikanen mod politiet og andre grupper af offentligt ansatte.
- Vi skal have fundet nogle løsninger, så vi kan passe bedre på dem, der står i forreste geled for at passe på samfundet. Hellere i dag end i morgen, slår han fast.

Karina Lorentzen er enig i, at det haster.
- I virkeligheden er vi jo altid på bagkant i forhold til at regulere det, der foregår digitalt, og det er der jo meget af det her, der gør, så det skal vi have set på. Der mangler basisregler for god trafik og adfærd på de digitale medier, sagde hun til P1 Orientering.