Ny foreningsformand i Østjylland skriver historie

57-årige Anita Frank er netop blevet valgt til ny formand for Østjyllands Politiforening. Dermed er hun med til at skrive historie i Politiforbundet, idet hun er den første kvinde, der sætter sig på en formandspost i en politiforening. - For mig er det vigtigste ikke, hvorvidt posten bestrides af en kvinde eller en mand, men at personen har de rette menneskelige kompetencer, siger Anita Frank, der har været næstformand i foreningen gennem otte år. Men når det så er sagt, så håber hun da, at hun kan være med til at give andre kvindelige kolleger blod på tanden til et varetage et tillidshverv.

Anita Frank

Af Karina Bjørnholdt

Anita Frank
Ny formand i Østjyllands Politiforening er Anita Frank, der har været næstformand i foreningen gennem otte år.

OPDATERING AF ARTIKEL:
Efter publicering af nedenstående artikel har Pia Sloth Petersen gjort redaktionen opmærksom på, at hun faktisk var formand for Bornholms Politiforening fra 2005. Dog ikke hele valgperioden ud. Vi beklager fejlen!

44 år. Så længe skulle der gå, fra den første kvinde blev ansat i dansk politi, indtil der kom en kvindelig foreningsformand for en politiforening.

Navnet er Anita Frank, og foreningen er Østjyllands Politiforening.

Anita Frank blev valgt ved en virtuel generalforsamling tirsdag i denne uge.
Hun har været konstitueret formand siden 22. januar i år, hvor daværende formand for Østjyllands Politiforening, Heino Kegel, blev valgt til ny forbundsformand for Politiforbundet.

Inden da har Anita Frank gennem otte år været foreningens næstformand og sikkerheds- og arbejdsmiljøkoordinator. Noget, hun virkelig brænder for, da kollegernes sikkerhed og arbejdsmiljø ligger hende meget på sinde. Derfor havde hun faktisk ingen ambitioner om at blive foreningsformand, men så blev stolen som nævnt ledig, og det var naturligt, at det var hende som næstformand, der overtog taktstokken.

- Det gør jeg gerne i nogle år, indtil andre synes, de er klar. Det bliver da også vildt spændende at få den oplevelse med, siger 57-årige Anita Frank.

Diversitet er en styrke

Egentlig vil hun helst ikke sætte spot på, at hun er med til at skrive historie, idet hun bliver den første kvindelige politiforeningsformand i Politiforbundets historie, for i hendes optik er de rette kompetencer vigtigere end kønnet. Men når det så er sagt, så håber hun da, at hun kan være med til at give andre kvindelige kolleger blod på tanden til et varetage et tillidshverv.

- Jeg har siddet som ene kvinde i vores bestyrelse gennem mange år, men i dag er vi tre. Så det går den rette vej, for diversitet er altid en styrke, mener Anita Frank, der blev valgt ind i Østjyllands Politiforenings bestyrelse i 2009. Dengang som kasserer, men med et fagpolitisk virke ved siden af.

- Det var der ellers ikke tradition for, men jeg gad ikke ”kun” være kasserer. Jeg ville også sidde med ved bordet og have noget at skulle have sagt, fortæller Anita Frank meget illustrativt.

Anita Frank, nyvalgt foreningsformand i Østjyllands Politiforening

Fokus på flerårsaftale, arbejdsmiljø og efteruddannelse

Hun har da også sine klare bud på, hvor politiforeningen skal sætte sine aftryk i den kommende tid:

- Jeg forventer, at vi bliver medinddraget i implementeringen af flerårsaftalen. Eksempelvis omkring hvad det får af betydning for kollegernes arbejde og arbejdsmiljø, at der nu kommer en ”politigaranti”, ligesom vi vil have stort fokus på, hvordan indførelsen af private vagtværn og efterforskere lander her hos os, siger Anita Frank.

Et andet område, som danner panderynker hos foreningsformanden, er den skæve balance mellem ressourcer og opgaver.

- Hver gang, vi får resultatet af en trivselsundersøgelse, er det tydeligt, at kollegerne er pressede på at skabe balance mellem arbejdsliv og privatliv og mellem arbejdsopgaven og den tid, der er til at løse den. Det er både et lokalt og et landsdækkende problem. Det samme er den manglede efter- og videreuddannelse. Vi har et kæmpe efterslæb, ikke mindst som følge af corona, hvor alt efter- og videreuddannelse har været aflyst, siger hun.

Ny næstformand

Anita Frank kommer fremover til at danne parløb med Michael Krogh Hansen, der på tirsdagens generalforsamling valgtes til ny næstformand efter Anita Frank. Michael Krogh Hansen har gennem to og et halvt år været hovedtillidsmand og kasserer i foreningen, med ansvar for medlemmernes klagesagsbehandling.

- Den kommende tid vil blive præget af, at vi lige skal have omfordelt vores hidtidige ansvarsområder, ligesom vi skal have valgt en ny hovedtillidsmand, siger Anita Frank.

På trods af omskiftelige tider i den østjyske politiforening, mener hun dog ikke, at medlemmerne kommer til at mærke den store forandring:

- Heino og jeg har jo været enige om linjen gennem de fire år, vi har udgjort formandskabet sammen, og min fornemmelse er, at kollegerne har været tilfredse. Så jeg kommer til at fortsætte i Heinos ånd om, at man opnår den bedste og største indflydelse ved at have en god relation til ledelsen, men at vi også melder ud til kollegerne, hvis der er nogle ledelsesmæssige beslutninger, som vi som forening ikke er enige i. Der skal også være noget kant, fastslår Anita Frank.