Nyhedsbrev: Grænseindsats betyder forlængelse af politielevers praktik

Den massive grænseindsats som følge af krigen i Ukraine presser dansk politi. Det får nu betydning for 140 politielever fra hele landet, som får forlænget deres praktikperiode med tre måneder.

Uniform_ærme

De frigivne ressourcer skal bruges i forbindelse med politiets grænseindsats, og mange vil opleve at få udskudt deres planlagte sommerferie. Politiforbundet opfordrer de omfattede elever til at kontakte deres politiforening, hvis de oplever udfordringer med deres forlængelse.

Der afholdes igen senkarrierekurser i 2022

Rigspolitiet har efter pres fra Politiforbundet besluttet at genoptage de populære senkarrierekurser, som hidtil har været afholdt og arrangeret i samarbejde med Politiforbundet. Kurserne har siden 2020 været sat på pause, men det forventes, at der bliver afholdt flere kurser i år – både i Øst- og Vestdanmark.

Kurserne henvender sig til politifolk, som er tæt på pensionsalderen og de giver indblik i politiets seniorpolitik. Derudover er der rådgivning om de juridiske aspekter i den sidste del af arbejdslivet og om, hvordan man bedst muligt tilrettelægger den sidste tid af ens politikarriere økonomisk såvel som psykologisk.
Kurserne bliver annonceret på POLintra.

Workshop: Efter- og videreuddannelse skal prioriteres og opgraderes

Politiforbundet har presset på for at få sat gang i efter- og videreuddannelsen, som har været nedprioriteret længe. Politiforbundet er derfor gået sammen med Politiskolen om at afholde en workshop om, hvordan man kan gøre efter- og videreuddannelsen for efterforskere bedre og mere relevant. Workshoppen blev afviklet i slutningen af marts med deltagere af efterforskere og efterforskningsledere fra alle politikredse.

- Efter- og videreuddannelsen inden for efterforskning har ligget underdrejet alt for længe. Den skal opgraderes og systematiseres i lighed med den efteruddannelse, man får som eksempelvis Romeobetjent og hundefører, siger Michael Bergmann Møller, næstformand i Politiforbundet, som deltog i workshoppen.

Deltagerne på workshoppen debatterede blandt andet, hvordan man kan vidensdele mere, benytte e-learning, og der var forslag om at lave digitale værktøjskasser. Men udfordringerne og misforholdet mellem behovet for at styrke kollegernes kompetencer og den daglige drift, er ofte er årsag til, at de ikke får den relevante efter- og videreuddannelse.

- Beskeden fra politikredsene er, at de ikke har tid og ressourcer til at sende nok folk på efteruddannelse, fordi sagsbunkerne skal nedbringes. Det kan Politiforbundet ikke leve med. Vi skal, efter vores mening, skærme en del af budgettet til efter- og videreuddannelse. Vores efterforskere skal løftes til det nødvendige uddannelsesniveau for at komme på forkant med kriminalitetsudviklingen, siger Michael Bergmann Møller.

Politiskolen er i gang med at etablere en ny efter- og videreuddannelse i drabsefterforskning, som skal sikre en national standard inden for drabsefterforskning, hvilket er en udløber af seneste flerårsaftale. Det er planen, at denne uddannelse begynder i efteråret 2022.

Lej en feriebolig gennem Politiforbundet

Politiforbundet har ferieboliger i hele Danmark samt i Berlin, Wagrain i Østrig og i Malaga i Spanien, som du kan leje, hvis du er medlem af Politiforbundet. For at leje eller deltage i lodtrækningen om at leje en af de lækre ferieboliger, skal du fremover gå ind via politiforbundet.dk og ”Mit Politiforbund”, som du finder øverst på hjemmesiden. Det kræver, at du logger ind med NemId på ”Mit Politiforbund”.

Nyt nummer af fagbladet DANSK POLITI

Der er kommet nyt nummer af fagbladet. Læs blandt andet om:

• Chikane på sociale medier
  • Reportage fra grænsen
  • Tre tidligere politifolk godkendt til fleksjob
  • Røgfri arbejdstid i en jysk politikreds
  • Evaluering af politi og psykiatri i fællespatruljer

Læs det online på https://dansk-politi.dk/

Sendt ud som Politiforbundets Nyhedsbrev nr. 3 2022