Nyhedsbrev

Politiforbundets Nyhedsbrev nr. 11 2020 - Politiforbundet kræver klare svar og ensartethed omkring ferie og arbejdstid

Politiforbundets Hovedbestyrelse har i dag drøftet uenigheden med arbejdsgiveren omkring brugen af ”solidaritetsaftalen”, det vil sige den aftale som er indgået mellem Skatteministeren og centralorganisationerne om afvikling af ferie- og fridage i staten frem til 14. april.

Politimand betjent trappe

Politiforbundet har i den forbindelse indkaldt arbejdsgiveren til et ekstraordinært møde i Det Centrale Samarbejdsudvalg, CSU, for at få skabt klarhed.

- CSU vil blive afviklet snarest, og forhåbentlig får vi styr på det kludetæppe af forskellighed og forskellige tilgange til og fortolkninger af anvendelse af arbejdstidsregler, som frustrerer mange af Politiforbundets medlemmer og opleves som uretfærdigt, siger forbundsformand Claus Oxfeldt.

Det samme gælder i forhold til definitionen af kritiske funktioner i de enkelte kredse.

- Der mangler en ensartethed, og lidt sat på spidsen også følelsen af styring. Under de omstændigheder frygter vi selvfølgelig, at arbejdstidsregler bliver misbrugt, og at det gode samarbejde bliver forringet. Vi mener ikke, at en aftale indgået i ansvarlighed og solidaritetens navn, skal bruges til at høste ekstra af medarbejdernes frihed, bare fordi man teknisk set kan slippe afsted med det, siger forbundsformand Claus Oxfeldt.

Politiforbundet efterlyser en klar linje og en forståelse i hele landet for tjenesteplanlægningen og udsættelse til afvikling af ferie- og fridage.

- Vi skal ikke opleve lokalt misbrug, eller som vi har hørt, at medarbejdere ligefrem sættes ud i minus for hurtigt at høste i strid med aftalens principper. I det hele taget vil det være meget forkert at straffe politifolks velvilje under krisen, blot fordi det er en faggruppe, som har været massivt presset i flere år, og derfor har været tvunget til at ophobe fridage. Det er sket under hensyn til samfundet. Det burde alle ledelser vide, siger Claus Oxfeldt.

Supplerende kan det præciseres fra vores forhandlingspartner i CFU, at solidaritets-aftalen, som løber frem til 14. april skal fortolkes således:

”at arbejdsgivers mulighed for at varsle frihed omfatter alle, uanset om de er hjemsendt eller ej. Arbejdsgiver vurderer, om opgaverne skal udføres, også i det tilfælde, hvor man er hjemsendt for at udføre opgaverne derhjemme.

Hvis arbejdsgiver vurderer, at opgaverne ikke behøver at blive udført, kan arbejdsgiver varsle frihed i henhold til aftalen.

Hvis der afholdes frihed, forudsætter det naturligvis, at pågældende holder fri”.