Topmøde: Politiforbundet vil udstikke rammerne for fremtiden

Næsten 200 delegerede politifolk og inviterede skal i slutningen af september mødes for at komme med bud på fremtidens politi. Det sker, når Politiforbundet holder midtvejskonference.

politifolk

De skal blandt andet forholde sig til uddannelse, faglighed, ansættelse, rekruttering, ledelse, lønforhold, organisering, kriminalitetsbekæmpelse, kompetenceudvikling, karriere og meget mere.

De forskellige input vil blive samlet op og brugt som inspiration til forbundets videre strategiarbejde og politiske påvirkning, samt blive kommunikeret videre til politikere og andre beslutningstagere.

Michael Bergmann Møller, næstformand i Politiforbundet

- Det er en rigtig vigtig og spændende konference. Politiet står med stadig større udfordringer, og mange af dem kan kun løses på den lange bane. Derfor er det også vigtigt at arbejdet allerede starter nu, og at der er en plan og visioner, som også politikere og andre bliver bekendt med, fortæller næstformand i Politiforbundet, Michael Bergmann Møller.

Han er spændt på udbyttet af at samle erfaringer og viden fra alle grene af politiets virkelighed og bruge det som inspiration til politiets indretning, udvikling og optimal drift.

- En af de udfordringer, vi har i politiet, og den politiske tilgang til politiet er, at alt er bagudvendt. Vi retter op på problemer, men tænker sjældent fremad i en politifaglig kontekst. Derfor er vi altid bagud, særligt på timer, uddannelse og udvikling. Man kan godt få det indtryk, at politikerne måske ikke bliver helt oplyst om, at der bør laves politifaglige og fornuftige investeringer, som peger fremad, og at det vil være klogt, fremfor hele tiden at lappe og halse efter. Vi kan ikke forvente, at politikerne har den politifaglige indsigt og forståelse, så hvis ikke vi leverer den fra politiet selv, så kan vi heller ikke forvente, at det bliver til politik og rammer for politiets arbejde, fortsætter næstformanden.

På konferencen vil der også være debat med justitsminister Mattias Tesfaye, forbundsformand Heino Kegel og en række retspolitiske ordførere om politiets fremtid og udfordringer.

Konferencen finder i øvrigt sted samme år, som Politiforbundet fylder 120 år, og dermed er verdens ældste politifaglige organisation.

Emne

Michael Bergmann Møller