Folkemødet

Folkemødedebat: Hvordan skaber vi det bedste politi i Danmark?

For fem år siden besluttede et politisk flertal at skære et helt år væk af politiets basisuddannelse for at få politieleverne hurtigere igennem skoletiden og ud på gaden. Man gik fra en 3-årig til en 2-årig uddannelse og fik samtidig lovning på, at der ville blive sat ind med efter- og videreuddannelse som kompensation for den mistede viden.

Folkemøde 22

Men kan man skære en tredjedel af en uddannelse uden, at det får konsekvenser for kvaliteten? Er politiets uddannelse blevet udhulet med politikernes accept? Skal danske politifolk ikke have lov til at reflektere og blive de dygtigste i verden?

I Politiforbundet ser man med bekymring på den forkortede uddannelse og manglende efter- og videreuddannelse. Det harmonerer ikke med, at politifolk mødes med krav og forventninger om at stå i forreste række, når ændringer, samfundstendenser og nye kriminalitetsformer skal tackles. Det kræver, at man investerer i folk og dermed giver dem de bedste forudsætninger for at følge med i det videnssamfund, vi lever i. Kriminalitetsudviklingen går stærkt, og det kræver en massiv uddannelsesindsats at holde politifolk opdateret på udviklingen inden for blandt andet økonomisk og it-relateret kriminalitet.

Det haster med at få styrket basisuddannelsen, og i Politiforbundet så man gerne, at den kommer tilbage på et bachelorniveau.

Men hvad skal der til for at få verdens bedst uddannede politi? Bliver politiet underuddannet i dag, og hvilke konsekvenser har det i givet fald for politiet og for borgerne, hvis politifolk ikke er uddannet godt nok?
Det sætter vi fokus på ved Politiforbundets debat til Folkemødet.

Tid og sted:

Fredag den 17. juni kl. 16.00-16.45