Politiforbundets Folkemødeprogram 2019

Politiforbundet stiller skarpt på forskellige politifaglige debatter til dette års folkemøde. Det sker blandt andet, når vi spørger, om der følger mundkurv med uniformen i en debat om tjenestemænds ytringsfrihed, og når vi spørger, hvad et borgernært politi er.

Ytringsfrihed

TORSDAG DEN 13. JUNI

Kl. 13.50-14.25

Debat arrangeret af Gentofte Kommune,
Sted: KL’s telt, F7

GRÆNSEN MELLEM POLITIETS OG KOMMUNENS OPGAVER

Hvorfor er det et tabu, at andre end politiet kan rykke ud og forhindre, at fx tyve begår indbrud?
Danskerne er et af verdens lykkeligste folk – og vi ved, at den høje grad af tillid til myndighederne og danskernes oplevelse af tryghed er to vigtige faktorer på lykkebarometret.

Men siden 2009 er antallet af indbrud og tricktyverier er steget markant i Danmark, og mange er frustrerede over, at politiet ikke har ressourcer til at give indbrudstyve i forretninger og i private hjem den rette opmærksomhed. Alligevel er det stadig et tabu, at andre end politiet kan rykke ud og forhindre at fx tyve begår indbrud.
Hvorfor egentlig det? – spørger borgere og politikere i Gentofte Kommune, der nu vil gå aktivt ind i kampen mod indbrud og butikstyverier. Hvor går grænsen mellem politiets og kommunens arbejde for at sikre borgernes tryghed? Og vil det have positiv effekt på de alarmerende indbrudsstatikker, hvis andre end politiet kunne forstyrre og stresse indbrudstyvene?

- Peter Skaarup, Gruppeformand, MF, Dansk Folkeparti
- Hans Reymann-Carlsen, Formand for Det Kriminalpræventive Råd
- Hans Toft, Borgmester, Gentofte Kommune
- Peter Mogensen, moderator

FREDAG DEN 14. JUNI

KL. 10.30-11.30

SOLDATER I GADERNE

Debat arrangeret af Forsvarsakademiet - Institut for Militærhistorie, -kulturforståelse og Krigsteori.
Sted: Forsvarets stand, A3

Hvorfor er der soldater ved grænsen og i København? Paneldebat om Forsvarets nye nationale opgaver

- Peter Skaarup, MF (DF)
- Claus Oxfeldt, formand, Politiforbundet
- Flemming Vinther, formand, Hærens Konstabel‐ og Korporalforening
- Henrik Stevnsborg, professor, Københavns Universitet
- Mette Volquartzen, forskningsassistent, Københavns Universitet
- Moderator: Adjunkt Rasmus Dahlberg, Forsvarsakademiet

KL. 13.30-14.15

BUTIKSTYVERIER OG RØVERIER - OPKLARER OG STRAFFER VI NOK?

Debat arrangeret af De Samvirkende Købmænd
Sted: Grønbechs Hotel

Bankerne er blevet kontantløse, posthusene er nedlagt, og politiet har fået nye arbejdsopgaver i form af grænsebevogtning, terrorsikring, personbeskyttelse og bekæmpelse af bandekrige. Dagligvarebutikkerne føler sig i stigende grad udsat for kriminalitet. Flere og flere dagligvarebutikker oplever, at varer fra et typisk kiosksortiment - som f.eks. chokolade og anden slik, kaffe, energidrikke, kød, is, batterier mv. - stjæles i store mængder. Ofte havner varerne i dele af kioskmiljøet, hvor chokolade mærket "købt i Meny" pludselig sælges billigere end kioskens indkøbspris hos producenten eller importøren. Politisk blev der sat fokus på emnet i efteråret 2018, men hvad er så status nu mere end et halvt år efter? Oplever butikkerne en bedring? Har politiet fokus på at fange nogle tyveknægte? Hvad med medarbejdernes tryghed og arbejdsmiljø? Og hvilken straf fortjener de kriminelle?

- John Wagner, Adm. Direktør, DSK
- Kenneth Holmen Pedersen, Kædedirektør, Meny
- Mette Høgh, Formand, HK Handel Hovedstaden

KL. 15.15-16.00

ET MERE NÆRT POLITI – HVAD ER DET?

Debat arrangeret af Politiforbundet
Sted: PFA’s telt, Ydermolen

Politiet skal være et mere nært politi – det siger såvel politikere som arbejdsgiver og forbund.
Men hvad er et nært politi? At der er kommet flere digitale løsninger, så politiet kun er et klik væk? At man kan bestille en betjent online eller at en mobil politibus rykker ud til de tyndtbefolkede egne? Eller er der behov for operationelle stationer i byer med mere end 20.000 indbyggere – eller store afstande til hovedstationen?
Eller er det noget helt tredje. Hvad mener ministeren, arbejdsgiveren og fagforbundet og ikke mindst borgerne? Hvad er nærhed for dem? Savner de den i det hele taget?

- Karsten Hønge, Retsordfører, SF
- Nicolai Scharling, moderator

LØRDAG DEN 15. JUNI

KL. 10.30-11.30

FØLGER DER EN MUNDKURV MED UNIFORMEN?

Debat arrangeret af Politiforbundet og Fængselsforbundet
Sted: Folkets Hus

Er det et demokratisk problem, hvis politi- og fængselsbetjente ikke kan ytre sig frit?
Er ytringsfriheden under pres for politi- og fængselsbetjente? Tjenestemænd oplever, at de rammes af begrænsninger på deres ytringsfrihed både indadtil i organisationerne og udadtil i forhold til offentligheden. Politi- og fængselsbetjente får at vide, at de skal tænke sig om en ekstra gang, inden de udtaler sig eller skriver på sociale medier. Er politiet og fængselsvæsnet som institutionerne fulgt med tiden, eller ser vi en tendens til nogle institutioner, der er i færd med at lukke sig om sig selv? Arbejdsgiverens modsvar er at indføre whistleblowerordninger og action cards om god opførsel. Men er det ordninger, som bygger på tillid mellem leder og medarbejdere? Står ytringsfriheden i modsætning til tjenestemænds rettigheder og pligter? Og hvad gør det i givet fald ved vores demokrati?

- Bo Yde Sørensen, Forbundsformand, Fængselsforbundet
- Pernille Boye Koch, Lektor i offentlig ret, RUC