Motion i arbejdstiden

Motion i arbejdstiden: Bare kom i gang!

Rigspolitiet bør sende et klart signal om, at alle politiansatte skal kunne motionere i arbejdstiden mindst én time ugentlig. Der er klar evidens for, at det øger produktiviteten, sænker sygefravær og skaber velvære og trivsel. Forbundsformand Heino Kegel og næstformand Michael Bergmann Møller genstarter nu debatten over for arbejdsgiveren om motion i arbejdstiden.

Michael Bergmann Møller og Heino Kegel

Af Stine Svarre Gaardhøj

Politifolk mødes hver dag af utallige krav til deres fysiske og psykiske formåen i forbindelse med arbejdet. De skal kunne bære tunge veste og tungt udstyr, sidde foran en computerskærm eller i en patruljebil i mange timer ad gangen. De skal kunne sætte i en spurt efter en gerningsmand, og så skal de ofte vende døgnrytmen og omstille sig lynhurtigt.

Det kræver, at man er i både fysisk og psykisk god form. Derfor vil Politiforbundets formandskab arbejde for, at alle ansatte i politiet får mulighed for én times motion én gang om ugen – vel og mærke i arbejdstiden.

- Forskningen og al sund fornuft peger på, at motion og fokus på sundhed giver både mentalt og fysisk overskud. Jeg ser det som en investering i medarbejderne, at de har mulighed for at holde sig i form og forebygge skader i arbejdstiden, siger Heino Kegel.

Motion i arbejdstiden skal forstås som retten til en times fysisk sundhedsfremmende aktivitet. Det kan være alt lige fra fem gange 12 minutters elastiktræning, som forebygger museskader og nakkesmerter, det kan være konditionstræning, løb eller træningsøvelser, som styrker muskler og hjerte. Det er nemlig bredt dokumenteret, at træningsøvelser skaber velvære, forebygger og giver energi og overskud.

- Vi synes faktisk, at vi giver en gave til arbejdsgiveren med forslaget. Der er lavet mange forsøg i både det offentlige og på det private arbejdsmarked med motion i arbejdstiden, og de viser alle sammen, at det mindsker sygefraværet og højner produktiviteten. Det burde tale direkte til bundlinjen for enhver arbejdsgiver, lyder det fra Michael Bergmann Møller.

Væk med mistillid og mistrivsel

Formandskabet ser det som en oplagt mulighed for arbejdsgiveren til at vise, at man gerne vil investere i de ansattes trivsel samtidig med, at man høster gevinster.

- Det koster ikke noget for arbejdsgiveren, så der er ingen gode argumenter for at lade være.

Heino Kegel og Michael Bergmann Møller
Der er mange gevinster ved at indføre motion i arbejdstiden. Derfor ønsker næstformand Michael Bergmann Møller (tv) og forbundsformand Heino Kegel at genstarte debatten over for arbejdsgiveren.

Faktisk viser forskningen, at det kan blive dyrt, hvis man ikke forebygger arbejdsskader som ondt i ryg, lænd, skuldre og led – og det er blot de fysiske udfordringer. Den mentale trivsel har det også bedre, hvis kroppen får lov til at være i gang på den rette måde og med de rette øvelser, forklarer Heino Kegel.

Forhåbningen er nu, at arbejdsgiveren viser mod til at skabe en bedre og mere produktiv og attraktiv arbejdsplads.

- Desværre har vi tidligere set eksempler på et ensidigt fokus på drift, produktion, besparelser og på at måle på alting. Hvor er den sunde fornuft? Rigspolitiet kan ved en strategisk tilgang melde klart ud til ledelserne, at man ønsker det her ganske enkelt, fordi det fremmer trivsel og sundhed, og er simple veje til større arbejdsglæde, siger Michael Bergmann Møller.

Ifølge formandskabet skal et tilbud om motion i arbejdstiden være frivilligt, og de har ikke en forventning om, at det er alle ansatte, der vil benytte sig at det. Men det skal heller ikke være en tvang.

- Vi ønsker, at det skal være et tilbud, som er med til at skabe en sund arbejdsplads med fokus på forebyggelse og arbejdsglæde. Hvis det indføres, vidner det om en moderne arbejdsplads, der stoler på sine ansatte og investerer i dem. Jeg har en forventning om, at forslaget får en bedre skæbne end sidste gang det tidligere formandskab forsøgte sig hos Rigspolitiet, og at det bliver et tilbud i alle politikredse, afslutter Heino Kegel.

Arbejdsgiveren har tidligere afslået

For tre år siden fremlagde Politiforbundet en rapport og en undersøgelse, hvor eksperter og forskere dokumenterede, at det ville gavne politiet at indføre en times træning i arbejdstiden både i forhold til stigende produktivitet, færre sygedage og større arbejdsglæde.

Arbejdsgiveren afviste dengang forslaget med den argumentation, at når politiet allerede var bagud med sagsbunker, så kunne man ikke retfærdiggøre at trække en time ud til træning.