Motion i arbejdstiden

Undersøgelse: Stort flertal siger ja tak!

I en spørgeskemaundersøgelse blandt yngre politifolk fra hele landet giver flertallet udtryk for, at motion og træning i arbejdstiden vil øge deres arbejdsglæde og trivsel. At holde sig i god form er vigtigt både inden for beredskabet og ved stillesiddende skrivebordsarbejde. Tallene taler deres tydelige sprog – 94 procent synes, det er en god ide at få lov til at holde sig i god form ved at motionere i arbejdstiden.

motion og træning

Af Stine Svarre Gaardhøj

”Jeg synes, det er vigtigt i alle henseender af politiarbejdet. Vi kan få skader af dårlig sidestilling i bilen, på kontorstolen eller andre steder. Den fysiske del er vigtigt for hovedet, og vi færdes i miljøer, der kræver vores fulde koncentration”.

Sådan lyder en af de mange kommentarer i spørgeskemaet, som Politiforbundet har udsendt til 100 yngre politifolk om deres vaner og holdning til motion i arbejdstiden.

Der er et udtrykt ønske og behov blandt de yngre politifolk om at få lov til træne og dermed holde sig i form og forebygge skader, hvilket er med til at øge arbejdsglæde og trivslen generelt. Flere af de adspurgte fremhæver behovet, hvad enten man har stillesiddende arbejde foran en skærm, i en bil, eller hvis man står meget op, skal bære tunge veste eller sætte i en pludselig spurt ved en eftersættelse.

Flere af de adspurgte fremhæver, at motion giver dem bedre mulighed for at klare opgaverne med skiftende arbejdstider, som er en belastning for kroppen.

20 procent af dem, der har besvaret spørgeskemaet, har i dag mulighed for motion i arbejdstiden. 20 procent har delvist mulighed for motion i arbejdstiden, mens størstedelen af de adspurgte, svarende til 60 procent, ikke må motionere, når de er på arbejde.

• 94 procent synes, det er en god ide med træning i arbejdstiden.
  • 70 procent tilkendegiver, at de ville benytte sig af motion i arbejdstiden, hvis det var muligt, og 34 procent siger ja med forbehold for, at arbejdsopgaverne tillader det.
  • 98 procent mener, det er vigtigt eller meget vigtigt at holde sig i form.
  • 70 procent mener, det er vigtigt, at en ordning med motion i arbejdstiden er frivillig.

Det mener yngre kollegaer om motion i arbejdstiden:

Oplever du, at dit arbejde og dine arbejdsopgaver kan være fysisk udfordrende for din krop og bevægelighed - hvordan?

”Vi er afhængige af hinanden i vores samarbejde. Det kræver nogle gange en god fysik i pressede situationer, hvorfor motion burde være et krav som under uddannelsen eller som i forsvaret. Det styrker både én selv og samarbejdet at der er fysisk overskud.”

”Bag skrivebordet er det vigtigt at holde sig selv i gang. Gå lidt rundt på stationen er godt. Når turen til printeren sløjfes i takt med digitaliseringen, så skal gåturen erstattes af noget andet.”

”Man sidder meget ned i løbet af en arbejdsdag, hvilket i det lange løb ikke er godt for kroppen. Det kan være fysisk krævende i forhold til, at der generelt er meget slid på kroppen i form af patruljekørsel, føringsmidler, vest osv. Endvidere opstår det, at man bliver tvunget ud i en løbetur (eftersættelse) eller en uventet stresset situation, hvor det fysiske overskud kan være med til at gøre forskellen.”

Hvorfor det er vigtigt eller ikke vigtigt for dig med motion i arbejdstiden?

”For mig giver det en øget arbejdsglæde på den pågældende dag, hvor motionen er planlagt. Det giver ligeledes forstærket kollegialt sammenhold.”

”Jeg mener, at motion i arbejdstiden kan øge den generelle trivsel, derved også trivslen på arbejdspladsen. Det vil sikkert medføre, at medarbejdere får motioneret mere, og derved drager fordel af alle de sundhedsmæssige gevinster, som motion medfører. Måske endda mindre sygefravær? Der er sikkert mange, som gerne vil motionere, men som aldrig får det gjort. Her vil en kultur med motion i arbejdstiden påvirke disse, som derved også vil få en sundere livsstil.”

”For at mindske arbejdsskader og for at holde mig i form til et langt liv med skiftende arbejdstider, hvor det er dokumenteret, at vi holder længere og omstiller vores døgnrytme, hvis vi får trænet jævnligt.”

Uddrag af kommentarer fra spørgeskemaundersøgelsen.

Om undersøgelsen:

100 politifolk udgør Politiforbundets Ungepanel. I uge 33 fik de tilsendt et spørgeskema om deres vaner, holdninger og ønsker omkring motion i arbejdstiden. Godt 60 procent har besvaret spørgsmålene. Undersøgelsen skal ses som et pejlemærke, men er ikke repræsentativ for Politiforbundets medlemmer.

Emne