Politiforbundet: På tide med punktum i Tibetsag

- Langt om længe kan der sættes punktum i Tibetsagen. Det er glædeligt, ikke mindst for de berørte kolleger, der har levet med usikkerheden i årevis. Men det er også tilfredsstillende, at den gennedsatte Tibetkommission også har løftet ansvaret op på et højere niveau, sådan at det nu er fundet bevist, at Udenrigsministeriet rent faktisk lagde et betydeligt pres på PET og Københavns Politi for at sikre, at de kinesiske statsoverhoveder ikke blev mødt af kinakritiske demonstranter, siger formand for Politiforbundet, Heino Kegel.

Tibetflag

Den gennedsatte Tibetkommission har netop fremlagt sin fire binds lange beretning, hvor den har undersøgt flere myndigheders roller i forbindelse med en lang række statsbesøg fra Kina gennem årene. Det sker som opfølgning på Tibetkommissionens beretning fra 2017, hvor hovedansvaret for brud på Grundloven blev placeret hos to operationelle politiledere i Københavns Politi.
Siden kom det frem, at den første Tibetkommission ikke havde haft adgang til alle relevante dokumenter, og kommissionen blev gennedsat i 2018.

Formand for Politilederforeningen under Politiforbundet, Heine Hansen, er tilfreds med, at hovedansvaret i nogen grad nu løftes fra de to københavnske politiledere, der har været suspenderet fra deres arbejde gennem fire år.

- Det har været en helt umenneskelig og urimelig lang periode. De to politiledere har gået rundt i uvished og har samtidigt måttet bære hovedansvaret for Tibetsagen på deres skuldre, og det er på ingen måder rimeligt, siger formanden for Politilederforeningen.

De to politiledere er tillige anklaget for at have afgivet usande vidneforklaringer under en retssag mod Københavns Politi for ulovlig frihedsberøvelse i forbindelse med det kinesiske præsidentbesøg i 2012.
Men anklageskriftet blev sat på standby, da Tibetkommissionen blev gennedsat.

- Jeg har en klar forventning om, at anklagemyndigheden hurtigst muligt får taget stilling til, hvad der nu skal ske i deres sag. De har ventet længe nok, siger Heine Hansen.