Valg

Politiforbundet: Politikere leger med ilden, når de vil (akut)belønne udvalgte faggrupper med lønstigninger

Politifolk, læger, skolelærere, fængselsbetjente, socialrådgivere og andre faggrupper i det offentlige må virkelig undre sig, når de hører politikerne overbyde hinanden med akutlønstigninger til udvalgte sundhedsansatte. Det fastslår forbundsformand i Politiforbundet, Heino Kegel.

Heino Kegel

Hen henviser blandt andre til Moderaterne, der vil give 30.000 om året akut til sundhedspersonale, som ikke er læger.

- At sundhedsvæsenet er udfordret, er ikke et lønspørgsmål, men det tackles sådan politisk, og ved at grave kløfter mellem os, der sørger for tryghed, velfærd, og står med skæbner og liv og død i hænderne til dagligt. Politikernes overbuds-udspil er næsten hånende over for alle andre, herunder politifolk, som mærker samme pres og nedslidning takket være årevis med lappeløsninger, detailstyring, manglende langtidsplanlægning og sikring af deres faglighed, siger Heino Kegel.

Han fastslår:

- Det er fint med akutløn, men så giv den fair fordelt til alle i stedet for til udvalgte vælgergrupper. Og tag ansvar. For helheden og gør det langsigtet, siger han.

- I øvrigt ændrer det ikke ved det fundamentale, at vi i hele den offentlige sektor skal have et opgør med detailstyring, djøfisering, konsulentvælde, overadministration – på bekostning af kvalitet og faglighed, lyder det fra forbundsformanden.

Han henviser til, at politiet ville kunne lukke hele Fyns Politi et helt år ved at afspadsere overarbejde.

- Vi er et spare-politi, der ikke har haft mulighed for at efteruddanne i takt med samfundsudviklingen, og vi presser arbejdsmiljøet stadig hårdere. Få løst de dele først. Nemlig den dårlige drift, detailstyring og den mistillid og enkeltsags-styring, som fører til, at vi er udstyret med dokumentationshysteri, tidsfrister og halve løsninger hele tiden.

- Det er primært mistrivsel, dårlig styring, manglende fokus på faglighed, dårligt arbejdsmiljø, manglende investeringer i kvalitet og så generel mistillid fra politisk hold, som er årsag til at såvel sygeplejersker som politifolk og en række andre velfærdsfagligheder er nødlidende, har rekrutteringsproblemer og er hårdt ramt af moralsk stress, siger Heino Kegel.

Emne