Valg

S-udspil løser ikke fundamentale problemer – og risikerer at splitte fagbevægelsen

Der er akutte udfordringer flere steder i den offentlige sektor. Det handler også om, at kernefagligheden og de faggrupper, som laver det egentlige arbejde, gennem en årrække har fået kørt arbejdsmiljø og respekt for deres faglighed i sænk. De dele SKAL løses, fastslår Politiforbundets formand, Heino Kegel.

Heino på DR valg2022

- Når de samme politikere, som ikke har investeret i faglighed, i arbejdsmiljø, i uddannelse med mere, pludselig takler de dybe problemer ved at belønne enkelte faggrupper fremfor andre, og i øvrigt starter et rivegilde blandt medlemsorganisationerne, så er det hverken kønt eller specielt ansvarligt, siger Heino Kegel vedrørende det lønudspil for den offentlige sektor, som Socialdemokratiet netop har lagt frem.

Det har været finere og vigtigere at bruge penge og løn på projektledelse, administration, kommunikation og en masse fedtlag af ansatte, som ikke beskæftiger sig med det, det handler om, men med alt muligt andet, og samtidig laver planerne for, hvordan, politifolk, lærere, sygeplejersker og læger skal arbejde.
Heino Kegel

Forbundsformanden fortsætter:

- Vi løber alle sammen for stærkt, og vi løber gennem forhindringsbaner af detailstyring, overadministration, en generel nedslidning af fagligheden, hvor det har været finere og vigtigere at bruge penge og løn på projektledelse, administration, kommunikation og en masse fedtlag af ansatte, som ikke beskæftiger sig med det, det handler om, men om alt muligt andet, og samtidig laver planerne for, hvordan, politifolk, lærere, sygeplejersker og læger skal arbejde.

- Jeg kan ikke få øje på et bedre arbejdsmiljø, bedre drift, fornuftige investeringer eller reelle langsigtede løsninger i den valgkamp, der kører lige nu. Kun urimelig forskelsbehandling i forhold til at belønne enkeltgrupper for en gennemgående nedslidning, siger Heino Kegel.

Træder på faggrupper med nøjagtige samme problemer

- Vi har alle fortjent mere i løn, i særdelshed også politifolk, vi er alle ramt af timemangel, vi kæmper alle hårdt for at kunne se borgerne fagligt ansvarligt i øjnene. Men nu risikerer vi at blive splittet ad, uden at politikerne forholder sig til de egentlige grundlæggende problemer. Nemlig at man har sjoflet respekten for kernefaglighed gennem en årrække og ikke investeret i faglig kvalitet og arbejdsvilkår.

- Man har ikke belønnet kernefaglighed, men alle mulige andre faggrupper. Man har næsten gjort det ufint at lave det arbejde, som velfærden, trygheden og sundheden handler om. Og så undrer man sig over, at der er massive rekrutteringsproblemer. Og man træder tilmed på en lang række faggrupper, som står med nøjagtigt samme problemer. Det her risikerer at trække lange og ubehagelige spor i mange år frem. Den her valgkamp er på mange måder kørt af sporet, fastslår Heino Kegel.