VALG

Valg 22: SLIP FAGLIGHEDEN FRI!

- Politiforbundets ti gode veje til et bedre politi og mere tryghed....

Politifolk

1. Et ærligt billede af politiets vilkår.
Politiet henlægger sager, bunkeafvikler sager, laver pseudo-arbejde, kan ikke få enderne til at mødes og har så mange mørketal, som politikerne ikke kender til, eller i hvert fald forholder sig til. Der kommer ikke et reelt retvisende billede af politiets virkelighed fra de øverst ansvarlige, hvilket gør det svært at debattere og udvikle politiet i forhold til virkelighedens udfordringer.

2. Behov for langsigtede planer og løsninger.
Politiet tænker sjældent langt frem eller uddanner og indretter organisationen langsigtet. Vi lapper hvert tredje/fjerde år eller med hurtig lovgivning, derfor er vi generelt på bagkant i forhold til udviklingen og omverdenen. Politiet skubber mindst en million timers afspadsering foran os, fordi vi altid halter bagefter. Vi bør have en 10-årig plan for politiet fremfor de korte politiforlig.

3. Drop detailreguleringen - slip fagligheden og fornuften fri.
Slip politifagligheden fri. Politiet jagter i stor grad tidsfrister og politiske prioriterede enkeltområder, fremfor at arbejde politifagligt korrekt og problemorienteret. Kortsigtede handlinger og ujævne indsatser skader politibetjeningen af borgerne, opgaveløsningen, den faglige fornuft og forebyggelse.

4. Løft politiuddannelsen.
Politikerne og arbejdsgiveren beskar i 2015 politiets grunduddannelse til kun at vare 2 år, dog siden udvidet til 2 år og fire måneder. Det skete for akut at rette op på flere års underdimensionering af politiet, og for hurtigst muligt at få politifolk på gaden efter terrorangrebene i København og andre steder. Uddannelsen er for kort og ikke meritgivende. Politiet skal have en længere uddannelse som er akkrediteret, meritgivende og gerne på bachelorniveau.

5. Politiet skal have råderum til efteruddannelse og kompetenceudvikling.
Efteruddannelse har siden 2015 reelt skåret ned til det mest akutte, og derfor halter politiet alvorligt efter i forhold til samfundsudviklingen og den digitale udvikling. Det er en nedadgående spiral, som rammer på efterforskning, it og det forebyggende område. Udviklingen er resultatet af dårlig drift og er sket på trods af klare politiske løfter fra politikere og arbejdsgivere. De beskar politiets uddannelse i 2015, mod løfte om, at der ville blive kompenseret med løbende efteruddannelse. Der er tale om stort svigt, som vil få konsekvenser på opgaveløsning og som risikerer at udhule politiets kompetencer dramatisk.

6. 15.000 politifolk i år 2032.
Politiet har ikke timer nok til antallet af opgaver. Dansk politi er blandt de lavest dimensionerede politistyrker i Vesteuropa i forhold til antal borgere. Der mangler en langsigtet politisk plan for udvidelse af antallet af polititimer, så de flugter med opgaver og samfundsudvikling. Vi har ikke tid til at uddanne eller efteruddanne, huller i driften skubber politifolk rundt mellem akutte opgaver, og vi skubber en million overarbejdstimer foran os. Vi kan ikke hente vikarer ind og har fået et massivt ekstra arbejdspres, alene på grund af den digitale udvikling. Arbejdsmiljø, borgerbetjening og trivsel lider under dårlig dimensionering.

7. Mere attraktiv løn og honorering.
Vi har et generelt lønproblem i det offentlige, når det handler om fagprofessionelle, og det er uhensigtsmæssigt, at regeringen spiller faggrupper ud mod hinanden. Der mangler en fleksibilitet og et fokus på, hvad det er politifolk reelt kan og gør, og krav de skal leve op til i dag. Udviklingen har været ret voldsom, og politiets løn er ikke fulgt med. Politifolk kan i øvrigt ikke drive lønnen op ved at melde sig til vikarbureauer, eller i det hele taget hente vikarer ind i politiet.

8. Løn under uddannelse, samt fokus arbejdsmiljø giver bedre mulighed for rekruttering.
Trivsel fylder for lidt i politiet, det samme gør uddannelse og i det hele taget fokus på de ansatte, fordi vi altid halter bagefter. Det er lykkedes at gøre et helt fantastisk, vigtigt, meningsfyldt og attraktivt arbejde til et miljø, hvor de ansatte må gøre op med sig selv, om det i længden er det hele værd. Selv helt simple løsninger som løn under uddannelse er blevet skåret væk, til trods for at studerende på politiuddannelsen reelt er ansatte og har en 37-timers arbejdsuge med mødepligt og udvidede krav.

9. Fokus på sundhed, familieliv og beskyttelse af politiet.
Der er brug for mere fokus på sundhed, udvikling og balance mellem arbejde og privatliv. Der skal tages hånd om chikane af politifolk og den personlige jagt på offentligt ansatte på de sociale og digitale medier. Politifolk skal tåle for meget. Der mangler tilbud, som også flugter med de krav, som yngre generationer har til familieliv, uddannelse og karriere.

10. Mere frihed til ledelse og faglig udvikling.
Ledelsen i politiet er alt for stramt bundet op på målkrav, resultater og drift. Vi har så mange dygtige politiledere, som har svært ved at få frihed til at bruge deres faglighed og ledelsesevner samt udvikle ledelse. Ledelsesrummet er for lille.

Emne