OK21

Politiforbundets Nyhedsbrev nr. 7 2021 - OK21: Forhandlinger går ind i slutspurten

De afsluttende forhandlinger om den kommende overenskomst på statens område går i gang torsdag den 4. februar. Hvis der opnås enighed, kan der ligge et forlig inden for kort tid. Hovedkravet fra de statsansattes forhandler, CFU, er som minimum at få generelle lønstigninger, der sikrer reallønnen de næste tre år, men også at der afsættes midler til organisationsforhandlinger.

OK21

Politiforbundet forhandler ikke selv, men hører under paraplyorganisationerne CO10 og CFU, som forhandler for godt 200.000 statsansatte.

Udmeldinger fra Medarbejder- og Kompetencestyrelsen såvel som fra CFU’s chefforhandler Rita Bundgaard er, at Covid19-situationen kommer til at spille en rolle i forhandlingerne, og dermed er forventningerne, at det vil sætte et tydeligt aftryk på resultatet.

- Det er svært at sige noget præcist om, hvor det ender på nuværende tidspunkt, men det er klart, at denne overenskomst vil stå i skyggen af coronaen og dermed få betydning for det endelige resultat,  siger den nyvalgte forbundsformand Heino Kegel.

Næstformand Claus Hartmann, der varetager forhandlinger og har kontakt i forhold til CO10, har fulgt forhandlingerne om OK21 siden januar. Hans forventning er, at rammen for de generelle lønstigninger for OK21 vil lægge sig tæt op af lønstigningerne på det private område, og at der dertil vil komme en lang række hensigtserklæringer i forhold til OK24.

- Man skal selvfølgelig passe på med at melde tal ud, da det endnu er for uvist, hvor vi lander, men hvis man ser på de generelle lønstigninger på det private arbejdsmarked, så er det nok en meget god indikator for, hvor OK21 lander, siger næstformand Claus Hartmann.

Politiforbundet følger forhandlingerne tæt og melder løbende ud, så snart der er nyt.

CFU’s krav til OK21:

• Procentuelle lønstigninger, der som minimum sikrer reallønnen.
  • Penge til organisationspuljer – det vil sige til forbedringer af de enkelte overenskomster for de enkelte faggrupper.
  • Den Statslige Kompetencefond skal fortsætte.

Se alle krav fra CFU her:

Fakta om OK21

Overenskomsten skal fornyes, da den tidligere overenskomst fra 2018 udløber den 31. marts 2021. Det er overenskomsten, der sætter rammen for løn, arbejdstid, arbejdsmiljø, kompetenceudvikling, pension og meget mere.

Det er CO10, der har indsamlet krav fra de forskellige fagforbund, herunder Politiforbundet, og samlet dem til fælles krav, som CFU forhandler med Medarbejder- og Kompetencestyrelsen om.

CFU
Centralorganisationernes Fællesudvalg. Chefforhandler er Rita Bundgaard, HK Stat.

Forhandler for cirka 200.000 statsansatte, herunder Lærernes Central Organisation, CO10, OAO (det statslige område og den del af Akademikerne, som repræsenterer tjenestemænd og tjenestemandslignende ansatte akademikere.