En sygelig debatkultur, den uendelige Tibet-sag og et besøg på politiskibet

Politiforbundet på Folkemødet:Torsdag debatterede forbundsformand Claus Oxfeldt med den ansvarshavende chefredaktør på Ekstra Bladet om, hvordan den sygelige debatkultur på de sociale medier kan gøres rask, han var en tur i studiet hos TV2 på havnen i Allinge for at kommentere på en ny udvikling i Tibet-sagen, og så begyndte dagen på politiets indkvarteringsskib i Rønne, hvor forbundsformanden spiste morgenmad sammen med de mange politifolk, der passer godt på folkemødets deltagere.

Patruljevogn_makkerpar

Debat mellem forbundsformand Claus Oxfeldt og Poul Madsen, ansvarshavende chefredaktør på Ekstra Bladet. Emnet var - er debatkulturen blevet syg?

Traditionen tro deltager Politiforbundet i Folkemødet på Bornholm. Der er mange spændende debatter på programmet de næste par dage, men den første af slagsen, som forbundsformand Claus Oxfeldt deltog i, kan siges at være den perfekte indgang til de resterende program. Den handlede nemlig om, hvordan vi debatterer med hinanden. Er debatten – måske særligt på de sociale medier – blevet for hård med personangreb, trusler og grovheder? Hvem har ansvaret? Og hvordan kan ”den syge patient” blive rask igen?

Disse spørgsmål havde AOF Danmark inviteret Claus Oxfeldt og ansvarshavende chefredaktør på Ekstra Bladet, Poul Madsen, til at debattere.
Claus Oxfeldt ærgrede sig over, at demokratiet lider skade, når tonen og tilsviningerne på de sociale medier er så grove. Selv holder han sig langt væk fra Facebook, og han er tilbageholdende med at gå ind i diskussioner på sin Twitterkonto, fordi det ofte ender med, at diskussionen afspores af hårde personangreb.
- Det orker jeg simpelthen ikke at bruge min tid på mere, sagde han under debatten.

God-tone-betjent og mere personligt ansvar

Poul Madsen var enig i, at debatkulturen er både syg og ”på speed” på de sociale medier. Det går alt for hurtigt, og folk tænker sig ikke om, inden de taster løs. Han erkendte, at medierne bærer en del af ansvaret for udviklingen.

- Men på vores debatforum, Nationen, kasserer vi jo rent faktisk over 25 procent af de indkomne indlæg. Så kan man synes, at vi burde kassere langt flere, men jeg mener, at der skal være en ventil. En adgang til en åben debat om alle emner, så vi ikke ender i svenske tilstande og modreaktioner, fordi man ikke kan debattere udlændingeproblematikker, sagde han.

Claus Oxfeldt opfordrede til, at alle tager ansvar og blander sig, når debatten løber løbsk på de sociale medier.
- Vi bør alle agere ”små politibetjente” og irettesætte dem, der ikke kan debattere i en ordentlig tone og derfor afsporer debatten. I sidste ende går det jo ud over demokratiet, hvis folk ikke længere orker at debattere, fordi de ikke vil finde sig i tilsviningerne, sagde han.

Poul Madsen efterlyste politisk handling:
- Facebook og Twitter bør sidestilles med andre medier. Jeg er ansvarlige for hvert et ord, der trykkes i Ekstra Bladet, men hvis man sviner nogle til på Facebook eller Twitter, er det meget usandsynligt, at man bliver udelukket eller stillet til ansvar.

Ret også fokus mod andre end politiet
Torsdag stod desuden i Tibet-sagens tegn. Justitsminister Søren Pape Poulsen meddelte, at den genåbnede Tibet-kommission nu skal granske alle kinesiske statsbesøg fra 1995 og frem til i dag. Det sker efter, at tidligere politifolk er stået frem og har fortalt, at det langt fra var et enestående tilfælde, da politiet i 2012 forhindrede kritiske demonstranter i at vise utilfredshed med Kina under et kinesisk statsbesøg i Danmark. Det er sket flere gange før.

Hos Politiforbundet kvitterer man for en dybere undersøgelse af de kinesiske statsbesøg. Det er dog vigtigt, at der også bliver kastet et kritisk blik på eksempelvis politikere og embedsmænd, mener forbundsformanden.
- Jeg er ved at være voldsomt frustreret over den her sag. Al fokus bliver jo rettet mod politiets rolle. Det kan jeg sådan set godt forstå, men der er så meget politik i den her sag, at det ikke kun kan være politiet alene, der beslutter sig for, at fredelige demonstranter ikke skal have lov at demonstrere, sagde Claus Oxfeldt, da han blev interviewet til TV2 på havnen i Allinge.

I trygge politihænder
Under interviewet patruljerede flere politifolk forbi tv-studiet. Sædvanen tro er mange kolleger til stede på Bornholm for at sikre, at folkemødet, med over 100.000 deltagere, forløber i god ro og orden. Claus Oxfeldt begyndte torsdagen med at besøge kollegerne på deres indkvarteringsskib i havnen i Rønne.

- Kollegerne udfører som altid et superprofessionelt stykke politiarbejde under folkemødet, og det var en ren fornøjelse at besøge dem. Vi er alle i trygge hænder her på folkemødet, siger Claus Oxfeldt.