Tillykke til den nye regering – politiet får hårdt brug for jer

Udmeldingen om en ny regering er sket i en positiv tone og en overordnet ånd af fællesskab og samarbejde. Det er meget positivt, og på den baggrund vil jeg gerne ønske statsminister Mette Frederiksen tillykke med regeringsdannelsen. - Men husk, at dansk politi er i dag forjaget, har åndenød, springer fra tue til tue, og er tæt på sammenbrud visse steder, lyder budskabet fra Politiforbundet.

Patruljevogn_makkerpar
Claus Oxfeldt_forbundsformand
Claus Oxfeldt, forbundsformand

Hvis vi netop kan stoppe det politiske fokus på enkeltsager, og et maskineri som konstant kører valgkamp, så er vi nået vidt. Vi har netop brug for et Christiansborg, som arbejder sammen og tænker langsigtet. Som forholder sig til, at alle udfordringer ikke kan løses med særindsatser, men kræver lange skridt og lange horisonter.

At resultater ikke viser sig øjeblikkeligt, og derfor skal følges med massive krav om dokumentation, som kvæler hensigterne. Jeg håber, at det bliver den nye gældende ånd i samarbejdet i Folketinget og for regeringen.

Når det er sagt, så har politiet, om nogen faggruppe, hårdt brug for, at politikerne netop skrider ind med langsigtede planer.  At vi holder fast i kerneværdier som tillid, troværdighed og øjenhøjde med borgerne.

Det kræver en langsigtet plan for politiet.

3.000 flere politifolk

Jeg har tidligere nævnt, at vi skal have en kontinuerlig udvidelse af politistyrken på netto 300 politifolk om året frem mod 2030. Først med 3.000 ekstra politifolk begynder vi at kunne møde de krav, som nutidens og fremtidens virkelighed stiller. Vi kan faktisk forebygge, være i dialog og skabe positiv tryghed og sikkerhed.

Dansk politi er i dag forjaget, har åndenød, springer fra tue til tue, og er tæt på sammenbrud visse steder.

Der er så mange små negative bække, som er ved at flyde sammen til en stadig bredere flod af lappeløsninger og nedslidning. Det vælter ind med små eksempler hver dag. Og det gælder i hele organisationen. Også i den administrative del.

Når halvdelen af de administrativt ansatte i anklagemyndigheden i en jysk kreds går ned med stress eller er sygemeldte, så bryder dele af arbejdet sammen, byrden fordeles på andre fortravlede ansatte, og alt forsinkes yderligere. Sådan er det også i politidelen.

Vi bruger enorme mængder af tid på at finde timer til at fylde de mest akutte huller og leve op til målkrav, samtidig med at vi er tvunget til at lægge selv alvorlige sager til side. Det foregår over alt, og det slider på organisationen, hele politiet og befolkningens retsfølelse. Og det bliver lidt værre hele tiden.

1,1 millioner overarbejdstimer, som politifolk har optjent, siger en del. Ingen mulighed for at indsætte vikarer til politiopgaver er et vilkår. Og der er ingen løsning udover den langsigtede og massive. Mindst 3.000 ekstra politifolk. Det er den reelle virkelighed, hvis vores velfærdssamfund og lighed for loven skal give mening.

Det vil vi gøre alt for i Politiforbundet at få ind i den politiske forståelse i den ny regering.

Derfor – tillykke og velkommen i arbejdstøjet.

Emne