OK21

Ja til OK21

De statsligt ansatte har nu sagt ja til løn- og ansættelsesvilkår for de næste tre år. Forliget er vedtaget og den nye overenskomst har virkning fra 1. april 2021 og gælder i tre år. Overenskomsten dækker 195.000 statsansatte.

OK21

Over de kommende tre år er aftalt en lønstigning på 5,05 procent for alle statens ansatte og øvrige forbedringer svarende til 0,20 procent. Ud over dette forventes en lønudvikling på 1,5 procent, den såkaldte reststigning, som blandt andet er udtryk for den lønudvikling, som sker igennem den lokale løndannelse.

Overenskomsten er med til at sikre reallønnen, og så videreføres reguleringsordningen, så lønudviklingen i staten følger med den private lønudvikling.

Aftalen betyder blandt andet også at, alle medarbejdere, der er 62 år eller ældre, har ret til to dages seniorfridage pr. år – eller at værdien heraf kan udbetales. Derudover videreføres kompetenceudviklingsfonden.

De generelle lønstigninger for perioden er 4,42 procent inklusiv den forventede udmøntning af reguleringsordningen.

Lønstigninger i perioden 2021-2023:

Pr. 1. april 2021: 0,80 pct.
Pr. 1. oktober 2021: 0,30 pct.
Pr. 1. april 2022: 1,19 pct.
Pr. 1. oktober 2022: 0,30 pct.
Pr. 1. april 2023: 1,48 pct.
Pr. 1. oktober 2023: 0,35 pct.