OK24

OK24: Bland dig i processen om lønkrav

Det tager lang tid at forny en overenskomst, og arbejdet har mange forgreninger. Politiforbundets Hovedbestyrelse har udarbejdet en række krav til OK24 og samtidigt godkendt et forløb, hvor politiforeningerne på forskellig vis arbejder med at kvalificere disse krav i dialog med deres medlemmer. Men først skal kravene debatteres på landsplan af alle politiforeningers bestyrelser, som inviteres til at deltage i et fælles stormøde.

politileder

Stormødet afholdes den 15. maj, og det afvikles virtuelt for alle bestyrelsesmedlemmer, og på den måde klædes bestyrelserne på til at tage den videre debat med medlemmerne.

- Det er vigtigt for Politiforbundet, at medlemmernes forventninger og holdninger til en kommende overenskomst kan blive diskuteret. Jeg vil derfor opfordre medlemmer, som har interesse i emnet, til at henvende sig til sin lokale forening for at høre, hvordan de kan blande sig i debatten. Det er derefter Hovedbestyrelsen som samler op på de lokale medlemsdebatter, når de endelige krav overleveres, lyder det fra forbundsformand Heino Kegel.

Han fortsætter:

- Jeg ser det som en god mulighed for medlemmerne til at være en med i en demokratisk proces, og måske endda få indblik i kompleksiteten. Der er lang vej fra at italesætte, at man ønsker mere i løn, til der rent faktisk om et år ligger et aftaleresultat. Men selvom vejen er lang, så har vi en klar forventning om, at politifolk og andre statsansatte får et fornuftigt lønhop op ad lønstigen. Vores medlemmers løn er sakket bagud i forhold til inflation og energikrise, og derudover mener jeg ikke, at politifolks løn står mål med jobbet, som fortsat bliver mere og mere komplekst og hvor krav om fleksibilitet konstant vokser. Der er et generelt lønproblem i forhold til fagprofessionelle i det offentlige, som vi skal have gjort op med, lyder det fra Heino Kegel.

Politiforbundets endelige krav sendes til CO10 i august 2023. CO10 er Politiforbundets forhandlingsorganisation, da Politiforbundet ikke forhandler selvstændigt, men i fællesskab med andre faglige organisationer. De egentlige forhandlinger finder sted i begyndelsen af 2024.

Det blev et JA til OK23

I Politiforbundet glæder forbundsformand Heino Kegel sig over, at der er stemt ja til de private overenskomster. Han har en forventning om, at det vil have en positiv indflydelse på overenskomstforhandlingerne for statens område.

- Det er glædeligt, at der er blevet stemt ja til overenskomsten på det private område. Det danner nemlig grundlag for og påvirker overenskomstforhandlinger på statens område næste år. Det er derfor også min forventning, at dette resultat fra OK23 med fornuftige lønstigninger kan skabe en optimistisk tilgang til OK24 på det offentlige område, siger Heino Kegel.

Er du som medlem interesseret i at være med i processen om at bearbejde kravene til OK24, så henvend dig til din lokale politiforening.