Nyhedsbrev

Politiforbundets Nyhedsbrev nr. 2 2021: Coronakrise betyder negativ lønregulering fra februar

​​​​​​​Ansatte i staten vil opleve en negativ regulering af lønnen med -0,22 procent i februar. Det skyldes lønudviklingen på det private arbejdsmarked, som via den såkaldte reguleringsordning er koblet sammen med den offentlige lønudvikling for at sikre sammenhængende lønudvikling.

Blåblink

Som følge af corona-situationen betyder det, at reguleringsordningen udmønter langt mere negativt, end det var forventet dengang, den seneste overenskomst blev indgået i 2018.

Reelt udmønter reguleringsordningen -0,90 procent, og omregnet betyder det en nettoudvikling i lønnen, som er negativ svarende til -0,25 procent. Den negative udvikling gælder alle løndele.
Det betyder, at medlemmer af Politiforbundet generelt kan regne med mellem 75-115 kroner mindre på lønsedlen før skat fra februar.

- Lønudviklingen er en del af aftaleforhandlingerne i 2018. Det er konsekvensen af den aftale og gælder alle ansatte i staten. Altså også lønnen for 2021. Dengang havde vi ikke fantasi til at forestille os, hvordan 2020, og nu og 2021, ville blive hårdt ramt af en ny og farlig pandemi, som har ændret store dele af samfundet og presset nogle fagområder helt i bund. Derfor står vi også med en meget ubehagelig situation, hvor lønnen faktisk udmønter negativt, siger Claus Hartmann, næstformand i Politiforbundet.

- Vi har først lige fået tallene at vide, og det er absolut ikke en rar overraskelse, men situationen i hele samfundet og hele vores omgivende verden lige pt. er i det hele taget ekstraordinær og ikke god. Og det er væsentligt at huske på, at reguleringsordningen faktisk er vedtaget for netop at sikre, at lønudviklingen i det offentlige ikke taber pusten. Altså for på den lange bane at holde et sikkerhedsnet spændt ud under os i forhold til den private udvikling. Nu står vi bare i en situation, hvor det er omvendt, men på den lange bane har det faktisk sikret offentlige overenskomster ekstra fremgang, fastslår Claus Hartmann.

Når man vælger at lade lønnen udmønte negativt i februar frem for at skubbe reguleringen til senere, skyldes det, at der skal forhandles ny overenskomst her i 2021.

- Vi står i en situation, hvor vi skal forhandle ny overenskomst på statens område, og det ville være skadeligt, hvis vi skubbede en gæld foran os og med ind i forhandlingerne. Det har vi skønnet i forhandlingsfællesskabet, og derfor kommer den negative udmøntning nu, siger Claus Hartmann.