Formandsvalg

Virtuel valgkamp til forbundsformandsposten

Den 22. januar skal cirka 180 delegerede fra Politiforbundets foreninger vælge ny forbundsformand på en ekstraordinær kongres. Valget står mellem 50-årige Poul Buus fra Nordjylland og 43-årige Heino Kegel fra Østjylland. Begge er formænd for den lokale politiforening og har erfaring fra Politiforbundets daglige ledelse i forhandlingsudvalget.

Poul Buus og Heino Kegel

Af Stine Svarre Gaardhøj og Nicolai Scharling

Heino og Poul er i øjeblikket er på virtuel ”valgturné” i de forskellige bestyrelser, hvor de fortæller om dem selv og deres visioner for Politiforbundet. Onsdag den 6. januar gjaldt det valgmøde med bestyrelserne i Midt- og Vestsjællands Politiforening og Sydøstjyllands Politiforening. Der er planlagt 10 debatmøder i alt.

- Det er det muliges kunst i disse corona-tider. Men det er rigtigt rart, at det kan lykkes alligevel at møde de to kandidater og selv danne sig et indtryk og få mulighed for at stille spørgsmål til dem. Det indtryk vil vi tage med, når vi i bestyrelsen skal mødes to dage før afstemningen og diskutere valget og kandidaterne, fortæller Carsten Weber, der er medlem af Politiforbundets hovedbestyrelse og formand for Sydøstjyllands Politiforening.

Han opfordrer alle foreninger til at invitere kandidaterne til et virtuelt valgmøde.

- Ellers har bestyrelsen bare min udlægning af, hvem kandidaterne er, og hvad de vil. Nu kan de selv få lejlighed til at danne sig et indtryk, og det er meget vigtigt for den demokratiske proces, siger han.

Hans hovedbestyrelseskollega, Mogens Heggelund, formand for Midt- og Vestsjællands Politiforening, er enig.

- Det var en rigtig god oplevelse og spændende debat. Vi fik et godt indtryk af kandidaterne, og heldigvis har vi vænnet os til, at møder foregår virtuelt, så det er ikke noget problem. Nu skal vi mødes i bestyrelsen i næste uge og snakke om kandidaterne, og hvordan vi ser dem som kommende forbundsformænd. Og vi har et bedre grundlag for diskussionen i dag, så jeg vil opfordre alle andre til at gøre det samme, siger Mogens Heggelund.

Mærkesager og motivation

Poul Buus
50-årige Poul Buus fra Nordjylland stiller op som forbundsformand. Hvis Poul Buus bliver valgt som ny forbundsformand vil han prioritere at komme ud og møde medlemmerne, skabe et bedre arbejdsmiljø i hovedbestyrelsen og få professionsbacheloren tilbage.

Begge valgmøder foregik over ITV, hvor hver kandidat havde et kvarter til at præsentere sig selv og sine visioner som formand for Politiforbundet. Derefter var der 45 minutters spørgetid fra foreningen til den enkelte.

Poul Buus fremhævede blandt andet, at han gerne vil fortsætte den gode udvikling i Politiforbundet, at han vil prioritere at komme ud på besøg hos medlemmerne og arbejde for et bedre arbejdsmiljø i hovedbestyrelsen. Heino Kegel fremhævede, at han vil arbejde for mere og bedre efter- og videreuddannelse, flere ressourcer til politiet og bedre løn- og ansættelsesvilkår i samarbejde med hovedbestyrelsen.

De to kandidater var ikke i direkte debat med hinanden. Valgmødet blev i stedet afholdt i to adskilte debatmøder. Bestyrelserne tilstræbte at stille ens spørgsmål og køre et fast set up, så der ikke blev gjort forskel.

Selvom der umiddelbart er flest ligheder mellem de to kandidater, er der også forskelle, konstaterede såvel Mogens Heggelund som Carsten Weber efterfølgende.

Professionsbacheloren tilbage

Heino Kegel
43-årige Heino Kegel fra Østjylland er kandidat til posten som forbundsformand. Heino Kegels mærkesager er blandt andet, at medlemmer skal være med til at udvikle forbundet, mere efter- og videreuddannelse, flere ressourcer og bedre løn- og ansættelsesvilkår.

Uddannelse, efter- og videreuddannelse og genindførelse af professionsbacheloren er vigtige mærkesager for både Heino Kegel og Poul Buus.

- Vi skal tilbage til at have en bacheloruddannelse, men vi skal samtidig stadig have uddannet flere politifolk – dog skal det være sådan, at politiforeningerne skal kunne følge med og absorbere dem, sagde Poul Buus.

Han foreslog, at alle politifolk skal have cirka en måneds uddannelse om året med et forløb, der er tilsvarende den uddannelse, som romeopatrulje-folkene får. På den måde er de i bedre konkurrence til eksempelvis akademikere, der presser på ude fra, sagde han.

Heino Kegel pegede på, at efter- og videreuddannelse er et grundelement for politiet og dermed vil professionsbacheloruddannelsen være afgørende i forhold til lønudvikling og faglighed. Han nævnte også, at man bør fokusere på karrierevejene, især inden for efterforskning og økonomisk kriminalitet, da han mener at dansk politi er godt med inden for det operative.

Et bestyrelsesmedlem spurgte kandidaterne om, hvordan de vil inddrage de lokale tillidsrepræsentanter i deres kommende arbejde.

- Der skal være en større inddragelse af de lokale foreninger, end der er i dag. Det vil også give en større legitimitet til arbejdet i hovedbestyrelsen. Jeg mener inddragelsen af udvalg og netværk skal udvides og politiforeningerne skal involveres mere. Det er nede fra idéerne skal komme, lød svaret fra Heino Kegel.

Poul Buus er ligeledes glad for netværk og nævnte arbejdet med nye uniformer som et godt eksempel, men han lagde også vægt på, at det er vigtigt, at der er et udvalg bag, der kan bære viden med tilbage i hovedbestyrelsen.

Lobbyisme og pressestrategier

Begge kandidater blev spurgt om deres tilgang til presse og lobbyisme, og hvordan de vil efterfølge en forbundsformand, der har været meget synlig i pressen.

I Nordjylland lød svaret fra Poul Buus.

- Jeg vil hellere bruge min tid blandt medlemmerne og vide hvordan det står til hos dem, end jeg vil bruge min tid på at tale med politikere på Christiansborg. Det handler mere om at bruge sin tid rigtigt, end hvad man udtaler sig om, og hvor tit man udtaler sig, sagde Poul Buus.

Fra Østjylland lød svaret:

- Lobbyisme er vigtigt, men det bør bredes ud til flere personer i forbundet, og det må også gerne blive mere lokalt end i dag. Jeg har ikke noget imod at udtale mig til pressen, men det er afgørende, at det skaber værdi for medlemmerne. Jeg vil have fokus på kvalitet frem for kvantitet, og det mener jeg vil styrke forbundet, lød svaret fra Heino Kegel i Østjylland.

I den kommende tid vil de to kandidater svare på spørgsmål fra medlemmer og bestyrelsesmedlemmer. Indtil videre er der 10 planlagte debatmøder.

Blå bog Heino Kegel

Ansat:
1. dec. 1999 ved Roskilde Politi.

Politifaglig erfaring:
Aarhus Politi, Beredskabet 2002-2005, Aarhus Vest 2005-2007, hundefører 2007-2011, Lokal efterforskning 2011-2014, sagsleder i vagtcentralen 2014-2017.

Tillidsposter:
Talsmand Aarhus Vest 2005, suppleant til tillidsrepræsentant i lokal efterforskning 2012-2014, tillidsrepræsentant i lokalpolitiet Aarhus 2014, lokalstationstillidsrepræsentant 2015, formand for Østjyllands Politiforening siden januar 2017.
Medlem af Politiforbundets Forhandlingsudvalg siden august 2019.

Privat:
43 år, bor i Aarhus, gift med Henriette og har tre børn på 15, 18, og 22 år.

Blå bog Poul Buus

Ansat:
1. maj 1995 ved Københavns Politi, Station 4 på Amager.

Andre erfaringer:
1998-1999: Orlov fra politiet og udsendt med forsvaret i SFOR-missionen i Bosnien som næstkommanderende for et internationalt militærpolitikompagni. I 2005 og 2007 perioder med orlov fra politiet. Udsendt med militæret i Sydirak og Bagdad. Undervist på det ukrainske forsvars akademi.

Politifaglig erfaring:
Beredskabsafdelingen i Københavns Politi 1999, Randers Politi, Uropatruljen 2000-2003, Aalborg Politi og Nordjyllands Politi 2003. Vagtcentralen, Ungdomsgruppen, patruljetjenesten og MIK.

Tillidsposter:
Tillidsrepræsentant for Hundepatruljen, Færdselsafdelingen, beredskaberne i Aalborg, Hjørring og Frederikshavn 2008-11. Næstformand i Nordjyllands Politiforening i 2011-2017, formand februar 2017.
Medlem af Politiforbundets Forhandlingsudvalg siden august 2019.

Privat:
50 år, bor i Aalborg med sin familie.

Emne